15 dagen Lapland

5 december 2018 - Rovaniemi, Finland

Dear MK47 (Mayya Kucherova, Russian, very funny), thank you for your lovely request. To satisfy my national & international friends I will start in Dutch, and then maybe I will write an English version/summary (without all the jokes about you which I will put in the Dutch version of course). Or you can use the automatic translation gadget on this page, but it translates a bit funny.

-----

Hei Hei lieve lezers,

We hebben eindelijk sneeuw! Op 1 december is de eerste laag die de hele winter zal blijven liggen neergedwarreld in Rovaniemi. Op te terugweg vanuit Kätkävaara, met de auto door de sneeuw, kerstliedjes aan. Daar werd ik heel blij van! Die witte deken maakt het leven hier echt nog een stukje mooier. Daarnaast is de sneeuw ook een stuk minder glad dan dat (waterige) ijslaagje dat daarvoor op de weg lag.

De temperatuur schommelt hier tussen de -2°C en -5°C, en als het goed is gaat deze steeds sneller dalen. Gelukkig heb ik beschermende werkkleren gekregen en kan ik mijn mooie felle ski-jas bewaren om hip te doen op de piste.

Mijn dagelijkse verschijning is daardoor wel nog minder gevarieerd dan mijn dieet op het moment. Thuis loop ik in mijn heerlijke Rudolph-onsie, buiten in een skibroek, thermo-shirt en een grote jas (kleed je in laagjes en vooral niet strak, dat is de regel). Ook losse haren zijn nu beperkt tot speciale gelegenheden. En als we dan op stap gaan…. dan tover ik een spijkerbroek tevoorschijn en voldoen mijn wandelschoenen prima. Te charmant.

My daily survival kit

Het rijk voor mij alleen

Mijn leuke collega-huisgenootjes zijn intussen verhuisd naar een ander appartement. Jammer natuurlijk, maar nu heb ik wel (voorlopig) een behoorlijk groot appartement voor mij alleen! Ik ben gelijk even gaan winkelen in eigen huis, heb alle bedden geprobeerd en de leukste spulletjes uit de kamers naar mijn kamer verplaatst. Nu heb ik de beste bed-matras combinatie, een minder lelijk nachtlampje en ik heb wat foto's aan de muur gehangen. Mijn kamer is eindelijk mijn kamer :).

Update: net voor ik deze blog online kon zetten….stond daar opeens een nieuwe collega/huisgenoot voor de deur. ‘Keep calm and know nothing’ is één van de zeer toepasselijke uitspraken die wij op het werk bijna dagelijks gebruiken. Maar, nu kunnen we ook Oostenrijk aan het team toevoegen en er is ook nog een nieuwe gids uit Griekenland bijgekomen.

Finse kringloopwinkel gekkigheid

In één van de vele kringloopwinkels hier (dat is echt een ding in Finland, je vindt er de gekste dingen) heb ik een koffiezetapparaat gescoord. In de volgende winkel kwam ik ook nog een fantastisch lelijke cafetière tegen. Ik dacht hier zonder koffie te kunnen leven…maar het gemis was te groot. Gelukkig zijn Finnen ook fanatieke koffie drinkers, en dat is ook niet zo gek….als je leeft in het donker.

How would you like your coffee?

Voor €400,- per maand heb ik niet alleen een leuk plekje 2 minuutjes lopen van werk, maar er zit ook een sauna bij. Die deel je met de andere bewoners van het gebouw, maar je kunt hem reserveren. Hetzelfde geldt voor de wasmachine, en er is zelfs een wasdroger! Gezien er in mijn kleine studentenkamer/pauperappartementje altijd wel een rekje met natte was stond, voelt dit echt als luxe.

Sauna! Het appartement

(ik kreeg een verzoek voor meer selfies.... bij deze ;)

Geen licht, geen ritme

Vorige week stond ik week ingeroosterd voor enkel de Noorderlicht (Aurora Borealis) tours. Met deze week erbij 1,5 week van 18:30 – 02:00, meestal lig ik rond 02:30/03:00 in bed. Erg gezellig en leuk om te doen, ook al zien we het noorderlicht niet door al die dikke sneeuwwolken in de lucht. Nog een voordeel van ’s avonds werken is dat ik de baas, die wij de toepasselijke bijnaam 'de bi-polar bear' hebben gegeven, niet vaak hoef te zien ;). Het team is in twee weken bijna gehalveerd....dat zegt denk ik wel genoeg.

Maar zelfs na 1 week al merk ik dat zo weinig daglicht niet goed voor je is. Die kleine drie en een half uur 'licht' per dag start om half 11, en met 8 uur slaap ben ik gemiddeld pas rond 11 uur wakker. Om 14:00 is het alweer donker. Die dikke sneeuwwolken maken alles grijs, geen straaltje zonlicht komt erdoor. Gelukkig weerkaatst de sneeuw wel veel licht, het is gelukkig dus niet zo troosteloos grijs als het in Nederland soms voor dagen kan zijn. Ik verplicht mezelf nu om elke dag een wandelingetje te maken in het licht, om nog een besef van tijd te hebben. Van 20-23 december hebben we hier in Rovaniemi de kortste dagen, slechts 2 uur en 14 minuten daglicht. Daarna worden de dagen langzaam weer langer. Uiteraard heb ik wel een goede vitamine D spray-supplement meegenomen uit Nederland :).

En gezien mijn nieuwe huisgenoot de noorderlicht tours van mij over neemt, mag ik weer overdag buitenspelen!

Mijn super gevarieerde dieet

Groenten & fruit is in de Finse supermarkten inderdaad duur. Daarnaast is een eetritme gekoppeld aan je biologische klok, en die van mij is wat in de war. In combinatie met het verschoven waak-slaap ritme resulteert dat in weinig zin om te koken. Maar gelukkig is er dan de koelkast vol met wortel/spinazie 'pannekoekjes', Finse braadworst, maïskolven en kaas! Het voedsel dat overblijft van de Aurora tours, gratis voedsel voor mij :). Gelukkig voert Tsjechische kok Patrick me ook wel eens een overgebleven salade.

Na 8 jaar vegetarisch eten moet mijn buik even wennen aan die braadworstjes en de vette zalm, en die antibiotica hielp ook niet mee. Ik hoef hier zelf geen vlees te kopen maar eet gewoon wat er over blijft. Dat vindt ik voor mijn verblijf hier moreel acceptabel genoeg. Eten weggooien vind ik veel erger. Daarnaast heeft elk land haar eigen eetgewoontes voor een reden: zo bevat zalm veel vitamine D, die je hier in de winter niet uit het zonlicht kunt halen, en moeten bijna alle groeten geïmporteerd worden. Naast vlees en vis worden er in Finland ook veel aardappelen, bessen en zuivelproducten geconsumeerd. Als ik een ritme gevonden heb, duik ik de Finse keuken in.

De Finse wapenwet

Zaterdag zijn we nog even het bos in gegaan, op een kleine verkenningstocht met de jachthond van een collega. Jachtgeweer mee, want stel je komt een dier tegen, een nu witgecamoufleerde sneeuwhaas (Lepus timidus) bijvoorbeeld. De jacht is hier een populaire 'sport'.

In Finland mag je vanaf je 15e met toestemming van je ouders en een wapenvergunning (niet moeilijk te krijgen), een wapen kopen. Dat heeft wel eens voor schietpartijen op scholen gezorgd….

Finland staat op nr 4. op de wereldlijst van wapenrijke landen, 45 van de 100 mensen heeft een vuurwapen. Nederland staat met 3,9 wapens per 100 inwoners staan we op nr. 112.

Gelukkig voor die hazen kwamen ze ons niet tegen. Het was een gezellige middag!

Kampvuurtje in het bos

Om lekker verder te kunnen bloggen...

...neem ik mijn notitieboekje overal mee naar toe! Want de leukste ideeën en onderwerpen bedenk je op onverwachte momenten. Er zijn nog zoveel dingen die ik wil onderzoeken. Als je een vraag hebt, stel die dan vooral! (in een opmerking hieronder, want ik lees al jullie lieve berichtjes wel hoor). Dan ga ik op zoek naar het antwoord!

ViiliEén van die gekke Finse dingen die ik tegenkwam (10 Finnish Foods You MUST TRY!)  is Viii. Een soort yoghurt die je met een vork kunt eten, want het is echt slijmerig. Klinkt heel vies maar het smaakt wel lekker, zeker met een beetje jam.

Ow en fietsen van de brug af gooien doen ze hier schijnbaar ook.... alleen hier ligt er ijs. Random foto van een Random fiets die van de brug is gegooidVrolijke groetjes uit Lapland!

1. Karin:
    6 december 2018
    hoi Kira, wat ontzettend leuk om je avonturen te lezen. groetjes uit een grauw donker kikkerlandje
  2. Miriam:
    6 december 2018
    Bi-polar bear >.< ahhahahahhaaha hilarisch.
  3. Rebecca:
    6 december 2018
    Echt zoveel bewondering voor je dit avontuur bent aangegaan :D heel erg gaaf! Ik lees heel braaf je blog natuurlijk.
    We missen je tussen grassprietjes. Regelmatig op training hoor ik mezelf of anderen zeggen 'ik mis kira'. We missen onze cheerleader en optimisme!
    Hopelijk denk je af en toe aan de kippen zonder kop van t rugbyveld.

Veel kusjes en tackels!

Ps: doel voor extra lol, tackel een fin in de sneeuw
  4. Angelique:
    Heerlijk om te lezen!
  5. Fleur:
    7 december 2018
    Wooow die laatste foto van die fiets op het ijs moet je inlijsten en verkopen! Net als die foto bij het kampvuur. Alleen al omdat jouw grijs daar zoooooo groot is dat ik er zelf van moest lachen 😁

Lieve Kiertje ik kijk nu alweer uit naar je nieuwe verhaal! Want jeuzes wat maak je veel mee ❤❤
  6. L C J Webbe:
    7 december 2018
    Natuurlijk duik jij overal weer met volle overtuiging in; wat? waar? oooh, ja leuk. Kira op jacht als zijnde een echte vleeseter? Dat is pas aanpassen! Wat een lef en hoe leuk om te lezen :) n
  7. Daniëlle Böhm:
    7 december 2018
    Zo leuk, lig af en toe gevouwen om je geweldige opmerkingen. Geniet volop!!
  8. JJACQUELINE:
    7 december 2018
    Hallo Kira, wat heerlijk om jouw verhalen te lezen, en wat een geweldig avontuur.Ik wens je nog veel plezier en verheug mij alweer op je volgende avontuur....groetjes uit nat Nederland.
  9. Gretha:
    7 december 2018
    Hoi kira weer super om je blogs te lezen. Je vermaakt je weer uitstekend zo te lezen. Heel stoer dat je dit avontuur weer aan gaat. Geniet van alles wat er op je pad komt en blijf vooral ons lezers plezieren met je mooie avonturen. Groetjes Gretha
  10. Marjo:
    15 december 2018
    Hi Kira,
    Vanavond alleen thuis en nu kwam ik je blog tegen. Heerlijk om te lezen. Geniet van je leven in Finland. Maar dat doe je volop!
    Dikke kus,
    Marjo