I made it to the fi(n)nish!

21 november 2018 - Rovaniemi, Finland

Hoi,

Wat leuk dat je mijn blog gevonden hebt!

Maandag 19 november 2018 stapte ik op het vliegtuig naar Helsinki, om vanaf daar met de trein door te reizen naar Rovaniemi, "the Official Hometown of Santa Claus", om daar te door-winteren ;).

Dit avontuur wil ik natuurlijk heel graag met je delen. En ik zou mij niet zijn als ik daar ook niet allerlei feitjes en vergelijkingen bij zou halen. Er valt genoeg te vertellen over de Finse cultuur, leven met een paar uur daglicht en overleven bij temperaturen van -30° C. Maar voor deze eerste blog zijn mijn eerste indrukken al verhaal genoeg :).

Ik ga naar Lapland en neem mee...Helemaal in de wolken!Vliegreis-uitrusting

Het begon allemaal...

De bijna-altijd-binnen-baan die ik had...was niet helemaal mijn ding. Daar konden zelfs die super leuke collega's niets aan veranderen. Het begon te kriebelen: ik wil op reis! Leuk plan, maar dan...

Na een lange, tevergeefse zoektocht naar iets met ecologie/dieren/natuur, locatiecriteria "de hele wereld", was ik het zat en besloot dat ik deze winter gewoon als tour-guide in Lapland wilde werken. Dat fantastische idee had ik eerder dit jaar opgedaan tijdens die fantastische vakantie met de familie Oele in Levi, Fins Lapland.

Lapland Welcome wilde mij, na een bijzonder ongemakkelijk gesprek, wel aannemen. Wat ik er precies ga doen, wat er verwacht wordt en hoeveel ik ga werken, geen idee, maar dat zie ik daar wel.

Doei "koud" kikkerland

De laatste vriendin, die zelf net weer in Nederland aankwam, kon ik op Schiphol nog net even een stevige knuffel gegeven. Daarna snel naar mijn eigen vlucht,  2,5 uur later was ik in Helsinki.

Kira-momentje 1: totaal verbaasd door de stilte op dat drukke vliegtuig, liep ik met de massa mee naar de verkeerde uitgang en werd buitengesloten van mijn bagage. Fijn. Gelukkig stond er bij de infobalie nog een Nederlander die hetzelfde probleem had en konden we samen op zoek. -1 voor de Finnen met hun onduidelijke infoborden.

Met die 33.3 kg achter mij aan slepend nam ik uit voorzorg een aantal treinen te vroeg. Maar goed ook, want Kira-momentje 2 was natuurlijk een verkeerde trein pakken. Gelukkig was de trein-meneer onwijs behulpzaam en werd niet boos dat ik dus helemaal geen kaartje heb voor deze rit. +1 voor de Finse vriendelijkheid.

Why the hell would you go there?!

Fatsoenlijk eten vinden was niet helemaal gelukt, maar een gek Fins broodje gevuld met ei en een kop koffie voldeed ook.

En nieuwsgierige jongen vraagt waar ik heen ga met die grote koffer. Een spontaan praatje schijnt een bijzonder ongebruikelijke actie te zijn voor Finnen, en dit bleek dus ook geen Fin.

"I'm going to Rovaniemi, to work as a tour guide for the winter", en die jongen barst los over hoe vreselijk die plaats wel niet is, dat de mensen daar heel onvriendelijk zijn en iedereen de hele dag alleen maar wiet rookt (?). Hij heeft er zelf 6 maanden gezeten en zei dat hij helemaal gek werd, "hospital crazy". Goed vooruitzicht....

Om 00:00 eindelijk in de trein, proberen te slapen wat natuurlijk helemaal niet lukt. Opgevouwen op 2 stoeltjes dacht ik nog even na waarom ik dit ook alweer wilde...wat denk ik daar te vinden....Gelukkig bracht het daglicht ook wat positiviteit met zich mee.

Lapland Welcome, welcome.....let's start with work, right now.

Volgens mij contract zou ik morgen pas beginnen (21ste). En na zo'n 22 uur reizen keek ik erg uit naar even opfrissen en uitpakken. Maar de manager had een beter idee, ik mocht gelijk mee met een wandeltocht, en aansluitend een Aurora tocht. "You can drive a minivan right?". In een busje met Spaanse toeristen rijden we naar Kätkävaara, een uur rijden vanaf Rovaniemi. En dan zien we ook nog echt het Noorderlicht... het blijft prachtig.

Half slapend rij ik terug op een donkere weg door het bos... er kan elk moment een hert of eland de weg op huppelen en de auto weigert het grote licht aan te houden.

Om 03:00 eindelijk in bed, helemaal gesloopt. Gelukkig was ik vandaag vrij, even bijkomen en rondkijken waar ik nou eigenlijk woon de komende maanden.

Gelukkig heb ik ook hele leuke collega's, en bijna elke hand die ik schud komt uit een ander land: Bulgarije, Slowakije, Tsjechië, Slovenië, Frankrijk, Duitsland, Argentinië, Zuid-Afrika, Rusland en natuurlijk Finland zijn vertegenwoordigd. Mijn Nederlandse nationaliteit is mijn eerste bijdrage aan het team. Met 4 van deze gezellige mensen woon ik nu samen in een appartement in Rovaniemi.

Het enige wat tot nu toe waar is van alles wat die jongen op het treinstation zei, is dat heel weinig Finnen hier willen werken...